Historia telekomunikacji w Peru

telekomunikacja w peru historia
Udostępnij ten artykuł!

Telekomunikacja w Peru przeszła długą i dynamiczną drogę uwarunkowaną bogatą, pełną zawirowań historią tego państwa położonego w zachodniej części Ameryki Południowej, nad Oceanem Spokojnym., co stwarza wyjątkowo trudne warunki dla inwestycji terenu (trzęsienia ziemi).

W Peru historia spotyka się z nowoczesnością, a góry przechodzą  w tropikalną dżunglę. Kraj zamieszkują prawie 33 miliony ludzi, należących do różnych grup etnicznych. Najliczniejsze to metizos (Metysi) i amerindindios (potomkowie ludności tubylczej). Peru to kraj wielojęzyczny. Obowiązują tam dwa języki urzędowe: hiszpański i keczua, obecne we wszystkich kontekstach życia prywatnego i społecznego. Lokalnie do spraw urzędowych używa się również innego języka tubylczego –ajnara. Hiszpański jest językiem ojczystym dla około 32 milionów osób – 83,9% populacji kraju (za: Wiracocha Spanish School). Taki stan rzeczy, jak wspominano, Peru zawdzięcza swojej historii, zwłaszcza okresowi hiszpańskiemu, ponieważ po zdobyciu Peru przez hiszpańskich  konkwistadorów z Francisco Pizarro na czele, utworzono tu największe i najbogatsze wicekrólestwo Hiszpanii.

W XVII i XIX wieku do Peru przybywają misjonarze (Jezuici, Franciszkanie), inżynierowie, naukowcy przyrodnik, geograf), obcokrajowcy z całego świata, w tym robotnicy zainteresowani próbą podniesienia jakości wydobywanego w Peru i Nowej Hiszpanii srebra oraz innych rud. Potencjał Peru jest bardzo duży. Peru to trzeci na świecie producent miedzi, srebra, cynku i cyny oraz siódmy dostawca złota.

Peru jest członkiem Sojuszu Pacyfiku, jednego z najważniejszych bloków ekonomicznych Ameryki Łacińskiej. W 2013 roku weszła w życie umowa handlowa między Peru a Unią Europejską.

OPERATORZY TELEFONII

Od ery przemysłowej ludzkość nie doświadczyła tak ważnego zjawiska jak łączność, która poprawia dostęp do edukacji, sprzyja rewolucji kulturalnej, zapewnia dostęp do zdrowia i generuje większe możliwości włączenia i rozwoju społecznego.

Movistar – operator telefonii komórkowej należący do firmy Telefónica. Operuje w Hiszpanii i wielu krajach Ameryki Łacińskiej. W Ameryce Łacińskiej América Móvil działa pod markami: Telmex, Telcel i Claro, natomiast w Europie Środkowo-Wschodniej pod marką A1.

Movistar została założona w mieście Lima aktem publicznym z dnia 25 czerwca 1920 roku pod nazwą Compañía Peruana de Telefonos Limitada (CPTL) w celu świadczenia lokalnych usług telefonicznych. Następnie przyjęła formę spółki akcyjnej i nazwę Compañía Peruana de Telefonos SA CPT).

W 1969 r. utworzono Empresa Nacional de Telecomunicaciones del Perú SA (Entel Perú SA)na bazie Compañía Nacional de Telefonos del Perú Ltda (spółka zależna  ITT Corporation i Sociedad Telefónica del Perú SA(spółka zależna ITT Corporation ). spółka zależna Erisson), która zarządzała usługami telefonicznymi odpowiednio na północy i południu kraju i została wywłaszczona przez rząd Wojskowy Valesco Alvarado w 1973 r.

Entel Perú była spółką odpowiedzialną za świadczenie lokalnych usług telefonicznych poza Limą, a także jako krajowe i międzynarodowe usługi dalekobieżne, telegraficzne i telekomunikacyjne w oparciu o Peruwiański Projekt Kolejowy 1850-1880, a także obrót nieruchomościami, minerałami, budowę sieci telegrafu, sieci nawadniających, uruchamianie kopalni, zakup lokomotyw itp. Była to formuła konsolidacji ludzkich i materialnych zasobów w kontrze do pozostałej sieci aktywów intelektualnych i państwowych.[7]

Państwo peruwiańskie kontrolowało obie spółki do 1994 r., kiedy to w ramach procesu prywatyzacji sprzedało akcje obu spółek na aukcji spółce Telefónica Perú Holding SAC, na której czele stoi Telefónica Internacional SA z Hiszpanii (TISA), spółka posiadająca znaczące inwestycje w różne spółki telekomunikacyjne w Ameryce Łacińskiej, która nabyła 35% kapitału zakładowego Empresa Nacional de Telecomunicaciones SA oraz 20% kapitału zakładowego CPT, w którym dokonała dopłaty do kapitału w wysokości 612 mln USD. Według oficjalnych informacji zawartych w Raporcie Rocznym za 2008 rok, 16 maja 1994 roku Telefónica Perú Holding SA zapłaciła zaoferowaną na aukcji cenę, która stanowiła łączną kwotę inwestycji wynoszącą 2 002 mln USD i objęła kontrolę nad 35% obu spółek.

W dniu 31 grudnia 1994 r. CPT wchłonęła Empresa Nacional de Telecomunicaciones SA w procesie fuzji i zgodnie z ogólnym prawem spółek, w dniu 9 marca 1998 r. Telefónica del Perú przyjęła nazwę Telefónica del Perú SAA, którą zachowuje do dziś . Telefónica del Perú należy do Grupy Ekonomicznej Telefónica SA, hiszpańskiej spółki zajmującej się branżą telekomunikacyjną.

W ciągu pierwszych dziesięciu lat istnienia firma Telefónica wniosła znaczący wkład w rozwój telekomunikacji w Peru. Postęp ten urzeczywistnił się dzięki instalacji ponad dwóch milionów linii telefonicznych, dwustu tysięcy szerokopasmowych łączy internetowych i ponad miliona dziewięćset tysięcy telefonów komórkowych. Jednak mimo że początkowo przyznanie zamówienia zostało przedłużone tylko do 2014 r.​ w kolejnej decyzji umowę przedłużono do 2019 r.  W związku z tym przedłużeniem spółka Telefónica del Perú ponownie zwróciła się o nowe terminy przedłużenia o kolejne pięć lat.  W odpowiedzi na to żądanie Komisja Obrony Konsumentów Kongresu Republiki przedstawiła w 2004 roku żądanie władzom wykonawczym, aby wstrzymały się one od przedłużenia umowy koncesyjnej z Telefónica del Perú. Żądanie to zostało oparte na rekomendacjach i ustaleniach Organu Nadzoru ds, Inwestycji Prywatnych w Telekomunikacji, który który sugerował, że przedłużenie umowy nie będzie korzystne dla peruwiańskich konsumentów.  Dawna globalna spółka zależna «Telefónica Móviles» do 2004r. zarządzała aktywami Telefoniki  w zakresie telefonii komórkowej na całym świecie, dało jej uprzywilejowaną pozycję do wykorzystania znacznego potencjału wzrostu we wspomnianych regionach. Spółka ta uzyskała koncesję na pasmo 900 MHz    w2007 roku.

W 2004 roku Telefónica przejęła wszystkie aktywa komórkowe w Ameryce Lacińskińskiej, pomimo krytyki ze strony konkurentów. Biorąc pod uwagę mnogość znaków towarowych, które powstały  w wyniku tego przejęcia, prawny obowiązek zaprzestania używania marki Bellsouth w, Peru Peru , gdzie byli właścicielami Movistar), Movistar zdecydował się ujednolicić swoją działalność pod marką i wizerunkiem firmy, którą miał już rok temu w Hiszpanii i innych krajach, takich jak Meksyk , odnawiając jednak swoje logo: przestało ono składać się ze słów „Telefónica Movistar” a stało się nowym logo z zaokrągloną literą M w kolorze niebieskim lubzielonym i napisem napisem „Movistar” zapisanym małymi literami. Zmiana ta weszła w życie 6 kwietnia 2005 roku.

Z dniem 22 stycznia 2011 roku wszystkie produkty oferowane przez Telefónica del Perú, czyli telefonia stacjonarna, publiczna, komórkowa, internet i telewizja abonamentowa uległy zmianie i zostały ujednolicone z marką handlową „Movistar”. W wyniku tej zmiany zaprezentowano nowy wizerunek marki wprowadzonej w Hiszpanii rok wcześniej. W maju 2017 r. logo i wizerunek reklamy zostały ponownie zmienione na dotychczasowy, uproszczony styl, podobnie jak miało to miejsce w Hiszpanii i innych krajach Ameryki Łacińskiej od listopada 2016 r. W tym samym roku firma uruchamia usługę przesyłania strumieniowego Movistar Play.

W 2013 roku Spółka wygrała przetarg na blok AWS Band Block (1700/2100) zorganizowany przez państwo peruwiańskie w celu wdrożenia sieci 4G. W tym momencie okres licencji został przedłużony na ponad 19 lat.

W 2016 roku Movistar nabyła również blok pasma 700 MHz na potrzeby swojej sieci 4G, w 2018r. roku uruchomiła usługę VoLTE w swoich sieciach 4G, a w 2021 r. uruchomi sieć 5G w niektórych obszarach kraju.

Produkty i usługi

Telefónica oferuje wiele produktów i usług. Cztery duże segmenty, które Telefónica obsługuje w Peru, to: profesjonaliści, ludzie, średnie firmy i duże firmy, które obsługują potrzeby firm, branż i korporacji.

Pierwszy elektryczny system telewizji kolorowej został stworzony przez zespół badawczy RCA Laboratories w latach 1946-1950. 17 grudnia 1953 roku udany system telewizji kolorowej oparty na systemie stworzonym przez RCA zaczął być emitowany w reklamach.

Telewizja jest podstawą amerykańskiej kultury od dziesięcioleci. Od swoich początków jako nowość, stała się jedną z najważniejszych form komunikacji w naszym społeczeństwie.

Pierwsze połączenie transoceaniczne wykonane z Hiszpanii odbyło się w emblemacie Budynek Telefónica, przy Gran Vía 28. 13 października 1928 roku królAlfonso XIII rozmawiał przez kilka minut z ówczesnym prezydentem RP Stanów Zjednoczonych w Waszyngtonie.

Od tego czasu Hiszpania jest dumna z firmy Telefónica, która rozpoczęła swoją międzynarodową ekspansję w 1989 roku, sławiąc nazwę Hiszpanii na całym świecie, pozycjonując kraj w czołówce usług telekomunikacyjnych i digitalizacji.

Rozwój nowych technologii był odpowiedzią na wyzwania „silnych i silniejszych”. W 1958r.  powołano Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych. Utworzyło ją Ministerstwo Obrony Stanów Zjednoczonych za kadencji Eisenhowera w reakcji na wystrzelenie Sputnika przez Związek Radziecki. HARP był utworzony przez około 200 naukowców wysokiego szczebla i dysponował własnym budżetem. Jeden z jego projektów polegał na kreacji sieci, która łączyłaby komputery ośrodków dowodzenia. Tak narodziła się sieć ARPANET w 1969 r., do czego przyczynili się również  inżynierowie Telefóniki i która dała początek internetowi.

Wejście do Peru było jednym z największych wyzwań podjętych przez firmę, która w ciągu czterech lat zdołała zakończyć proces cyfryzacji zakładu , instalując ponad milion linii telefonicznych, pokrywając kraj telefonami publicznymi, wdrażając sieci światłowodowe obsługiwać nową sieć i dostosowywać stawki, aby zbliżyć je do rzeczywistych kosztów, przyspieszając podłączenie większej liczby Peruwiańczyków.

Wspólna historia Peru i Telefóniki to nie tylko historia innowacji technologicznych, ale także umasowienia oferty usług.

Udostępnienie najlepszej technologii wszystkim Peruwiańczykom przyczyniło się do łagodzenia różnic społecznych. Kiedy w 2014 roku rząd Peru podjął decyzję o udostępnieniu na rynku nowego widma na potrzeby rozwoju sieci 4G-LTE, gTelefónika podjęła się tego wyzwania. Telefonica połączyła Peruwiańczyków najpierw za pomocą głosu, a następnie technologii mobilnego Internetu 3G i 4G, , a także zaoferowała płatną usługi telewizji Telefónica oraz stacjonarny internet.

Wszystko to osiągnięto dużym wysiłkiem, ale także wysiłkiem finansowym, ponieważ  Telefónica dokonała bezpośrednich inwestycji finansowych w Peru, co przełożyło się na infrastrukturę, często niezauważalną, przecinającą terytorium kraju z północy na południe, na wybrzeżu, w górach i w dżungli: 15 000 kilometrów światłowodów, , prawie 7 000 mobilnych stacji bazowych , naziemnych stacji satelitarnych, biur i zakładów na wszystkich obszarach. departamenty kraju. Według różnych badań Telefónica del Perú ma wpływ gospodarczy odpowiadający około 1,8% krajowego PKB .

Telefónica angażuje się w nowy wspólny projekt: „Internet dla wszystkich”  Internet Para Todos to projekt mający na celu osiągnięcie tego celu: podłączenie 100% populacji Peru do Internetu. W tym celu ogłosiła sojusz z Facebookiem, Międzyamerykańskim Bankiem Rozwoju i CAF – Bankiem Rozwoju Ameryki Łacińskiej, w celu utworzenia spółki zajmującej się wyłącznie i wyłącznie zapewnieniem łączności obszarom wiejskim.

Internet dla wszystkich ma na celu opracowanie zrównoważonego, dochodowego projektu o ogromnym wpływie społecznym,  jaki technologie cyfrowe mogą mieć na życie ludzi. Celem jest zatem włączenie społeczne i transformacja cyfrowa kraju, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju regionalnego, równości płci i edukacji cyfrowej.  W ramach programu odbbywały się spotkaniana których  uczestnicy byli świadkami demonstracji możliwości, jakie oferuje dostęp do Internetu 4G, takich jak teleedukacja, w ramach programu IPT Together Conectamos, którego celem jest tworzenie sojuszy publicznych i prywatnych w celu zapewnienia lepszej łączności w obszarach trudno dostępnych. Ponadto opracowano dynamikę za pomocą „Villa Planet” – narzędzia Fundacji Telefónica oferującego interaktywne zajęcia rekreacyjne oraz wyzwania matematyczne i komunikacyjne – skierowanego do dzieci z Instytucji Edukacyjnej 82048 Inmaculada Concepción w mieście Encañada. Mieszkańcy Encañady przeprowadzili transakcje bankowe na żywo, które pokazały, że włączenie finansowe obszarów wiejskich to wielki krok w ich rozwoju.

Firma  Mytello została założona w 2016 roku, aby stać się jednym z wiodących na świecie dostawców specjalistycznych telefonii międzynarodowej. Założyciel i dyrektor zarządzający Michael Schoepfer posiada wieloletnie doświadczenie na rynku telekomunikacyjnym. Stopniowo powiększa się liczba krajów,  w których mytello jest dostępne  poprzez aplikacje na iPhone’a i Androida. Dziś mytello może być używane z dowolnego kraju na świecie. I łączymy się w ponad 220 krajach na całym świecie.

W lipcu 2024r.BBVA wybrała Telefónica Tech w celu zwiększenia cyberbezpieczeństwa swojej działalności w skali globalnej poprzez zastosowanie najbardziej zaawansowanych technologii sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów w celu zapobiegania zagrożeniom cybernetycznym. Ponadto sojusz ten zakłada utworzenie w Meksyku nowego specjalistycznego centrum, które będzie funkcjonować jako lustrzane odbicie istniejącego już w Hiszpanii Globalnego Centrum Cyberbezpieczeństwa BBVA. Połączenie obu pozwoli nam zaoferować kompleksową i nieprzerwaną ochronę całej Grupie.

Jedną z głównych nowości tej umowy jest utworzenie nowego specjalistycznego centrum w Ameryce, zlokalizowanego w Meksyku, które osiągnie pełną operacyjność w lipcu tego roku i które zostanie dodane do centrum cyberbezpieczeństwa BBVA w Europie (Hiszpania). W tych dwóch centrach zatrudnionych będzie prawie 200 specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa Telefónica Tech, którzy będą współpracować z zespołem BBVA, aby świadczyć globalne i komplementarne usługi, tworząc w ten sposób jedno z największych centrów cyberbezpieczeństwa w branży finansowej, przygotowanym na reagowanie na wszelkiego rodzaju ataki i ofernaszym klientom najlepszej obsługi z najwyższymi gwarancjami bezpieczeństwa na rynku.

BBVA to globalna grupa finansowa założona w 1857 roku. Podmiot jest obecny w ponad 25 krajach, ma wiodącą pozycję na rynku hiszpańskim, jest największą instytucją finansową w Meksyku oraz posiada wiodące franczyzy w Ameryce Południowej i Turcji. BBVA poprzez swoją działalność przyczynia się do postępu i dobrobytu wszystkich swoich interesariuszy: akcjonariuszy, klientów, pracowników, dostawców i ogółu społeczeństwa. W tym sensie BBVA wspiera rodziny, przedsiębiorców i firmy w ich planach na przyszłość i pomaga im wykorzystać możliwości, jakie dają innowacje i zrównoważony rozwój. Podobnie BBVA oferuje swoim klientom propozycję zróżnicowanej wartości wykorzystującą technologię i dane, pomagając im poprawić swoją sytuację finansową dzięki spersonalizowanym informacjom przy podejmowaniu decyzji finansowych.

Wprowadza na rynek usługę zarządzaną „Clean Email Business” opartą na technologii Proofpoint, która pomaga firmom wszystkich typów promować bezpieczeństwo, zgodność z przepisami i ciągłość działania.

Nowa usługa opiera się na technologii Proofpoint i możliwościach sieci ponad 10 centrów operacji bezpieczeństwa (SOC) rozmieszczonych na całym świecie, z których jedno z najważniejszych znajduje się właśnie w Peru.

7 sierpnia 2024 r . Telefónica Tech , która sprzedaje swoje usługi w kraju za pośrednictwem Movistar Empresas, rozszerza usługę „Czysty biznes e-mailowy” na rynek peruwiański. „Clean Email Business” to zarządzana usługa bezpieczeństwa, której celem jest zapobieganie i ochrona korporacyjnej poczty e-mail wszystkich typów firm przed zagrożeniami cybernetycznymi oraz zapewnienie zgodności z przepisami i ciągłości działania.

„Czysty biznes e-mailowy” obejmuje filtrowanie spamu, analizę załączonych dokumentów i złośliwych adresów URL, a także ochronę przed zagrożeniami BEC (kompromis w służbowej poczcie e-mail lub oszustwo dyrektora generalnego). Ataki BEC polegają na podszywaniu się pod menedżera wyższego szczebla w celu uzyskania dostępu do krytycznych informacji lub kradzieży środków z organizacji.

Ponadto „Clean Email Business” zapewnia ochronę przed wyciekami informacji i wykorzystuje techniki uczenia maszynowego, które pomagają zwalczać wszelkiego rodzaju zagrożenia.


Źródła:


WIĘCEJ ARTYKUŁÓW

Możesz być zainteresowany...